Idee?! Communiceer met je kernwaarden

Heb je echt kernwaarden nodig als zzp’er? Eh nee, zeker niet. Je kunt prima als zelfstandige werken zonder ook maar 1x keer over kernwaarden nagedacht te hebben. 

Maar zelf heb ik wél kernwaarden en werk ik er graag mee. Ik deel graag met je waarom, hoe ik ze toepas en geef je praktische tips hoe je het aan kunt pakken, mocht je zin krijgen om ermee aan de slag te gaan.

Wat zijn kernwaarden?

Het zijn de belangrijkste waarden van jou & je bedrijf. Als zelfstandige gaan jij & je bedrijf lekker samen op. Kernwaarden zijn typerend voor jou en gaan over de manier waarop je werkt. Ze leggen de kern bloot van wat jij belangrijk vindt bij jouw manier van ondernemen. Ook straal je ze van nature al uit, of je ze expliciet in kaart hebt of (nog) niet.

Waarom heb ik ze?  

  • Ik vind het heerlijk om uitgangspunten te hebben waar ik mijn communicatie aan kan toetsen. Dat er lijn zit in mijn communicatie, dat er een rode draad te herkennen is die steeds weer de kern raakt. In een bedrijf met meerdere medewerkers kun je elkaar scherp houden. Als zzp’er houd jij vooral jezelf scherp. En hoe fijn is het om daar toetsstenen voor te hebben!
  • Verder zijn kernwaarden niet alleen handig voor mijn communicatie, ze helpen me ook om keuzes te maken die bij me passen. Wat doe ik wel, wat niet en hoe pak ik het aan.
  • En tenslotte merk ik: klanten die zich aangesproken voelen tot mijn kernwaarden, daar heb ik meestal een goede klik mee. Dus het helpt ook om de klanten aan te trekken waar je blij van wordt!

Zo pas ik ze toe

Mijn kernwaarden zijn: positief, praktisch en persoonlijk.
Als ik communiceer bedenk ik me of deze drie elementen erin zitten.
Het is ongelooflijk hoe vaak ik een tekst aanpas als ik aan deze drie woorden denk. Et voilà! Het wordt er een betere tekst van omdat de formuleringen dichter bij mij komen te staan. Daar waar mijn kracht ligt, wordt net iets meer uitgelicht. Zo kun je het zien. En dat voelt goed.

Ik schrijf mijn teksten eerst in de flow. Daarna pak ik in gedachten mijn 3 kernwaarden erbij: kan het nog positiever, praktischer of persoonlijker?

  • Zo was deze tekst in de eerste versie vooral een theoretische exercitie en dat past nu juist niet zo bij mij. Door mijn eigen kernwaarden als voorbeeld te nemen en te vertellen hoe ik het aanpak maak ik het persoonlijker. En dat past bij mij!
  • Verder ben ik scherp op het woordje ‘niet’ dat vaak sluipt in mijn teksten. Wat gebeurt er als ik de zin ombuig en het positief formuleer? Zo heb ik het punt hierboven: ‘en dat past nu juist niet zo bij mij’ aangepast in: ‘En dat past bij mij!’ . Daarmee zit er ineens een betere energie in de tekst.
  • Praktische voorbeelden toevoegen is meestal een goed idee. Voor deze tekst heb ik bedacht dat ik een concreet stappenplannetje toe ga voegen zodat je zo concreet mogelijk voor je ziet hoe je het aan kunt pakken.

En niet alleen bij mijn schriftelijke communicatie pak ik in gedachten mijn kernwaarden erbij. Het komt bijvoorbeeld ook terug in de manier waarop ik contact heb met mijn klanten.
Zo had ik tussen spargesprekken door eerst vooral contact via e-mail en geschreven whatsapp berichten. Totdat ik ontdekte hoe leuk ik het vond om via whatsapp spraakberichten te sturen! En ja, dat maakt het persoonlijker én ik kan er mijn positieve energie nog makkelijker in overbrengen. Dus logisch dat het bij me past. En als het bij je past en voor je werkt, dan ga je vaker doen! Zo gaat het in ieder geval bij mij.

Kies je eigen kernwaarden

Daar kun je ingewikkeld over doen. Of je houdt het lekker simpel zoals ik het heb gedaan:

  • ​Maak eens een lijst van waarden die bij jou en je bedrijf passen. En zodra je er weer eentje verzint, dan voeg je die toe.
  • Vraag eens aan vrienden, familie, klanten wat zij typisch jouw manier van werken vinden. Sowieso heel leuk om te doen en te horen hoe ze naar je kijken!  
  • Lees door je lijst heen en voel welke precies raak zijn. Is dit lastig, dan kun je ook beginnen met schrappen.

Zo weet je of je ze gevonden hebt:

  • Vangt het de kern van hoe je bent en wat je belangrijk vindt om uit te stralen?
  • Zegt het echt iets over de manier waarop jij je werk doet?
  • Blijven ze je ook in de toekomst uitdagen, prikkelen en scherp houden?

Zo ja? Dan ben je er. Als je voelt dat je ze gevonden hebt, dan heb je ze gevonden!

Zie het als een leuke oefening. Veel plezier!